top of page
daphnepappers


Lieve allemaal,


De afgelopen weken heb ik gewerkt aan mijn eigen mantrastudio, in een bedrijfsverzamelgebouw in Heiloo. Ik stond sinds anderhalf jaar ingeschreven en vlak na India kreeg ik bericht dat ik een ruimte kon komen bezichtigen. Klein maar heel fijn, met veel licht door twee dakramen. Het is gelukt! Een eigen plek, helemaal voor mezelf, om mijn eigen energie neer te zetten, mezelf te ontwikkelen, en met jullie en nog veel meer mensen aan de slag te gaan.


Ik realiseer me nog niet helemaal wat er allemaal kan gaan gebeuren maar ik voel me er al echt thuis. De ruimte heeft een metamorfose ondergaan, ik heb de muren en vloer onder handen genomen: op twee wanden heb ik grote vlakken in terrakleur geschilderd, de langste wand is aubergine geworden. De vloer is heel sereen, lichtgrijs laminaat. Heel spannend om te doen en ik vind het resultaat nu al heel geslaagd, terwijl het nog niet eens helemaal af is.


Je bent van harte welkom om gewoon een keer op de thee te komen. Als je in (de buurt van) Heiloo woont, kun je makkelijk live meedoen met de nieuwe hybride maandagavond. Voor de anderen zal het wat anders zijn dan anders, maar mijn ervaring met de hybride mantraworkshops van Gaiea Sanskrit is prima, dus ik verwacht dat het goed zal gaan. Morgen dus de eerste keer hybride!


Ik heb allerlei ideeën die ik hier met jullie kan verwezenlijken, zoals het schrijven van mantra's in het Sanskriet als een vorm van meditatie, in combinatie met het reciteren. Of tekenen, of schilderen, alles kan!


Tot morgen of een andere keer @ Willibrordus,


Sai ram,

Miss Mantra

10 weergaven0 opmerkingen
daphnepappers

Lieve allemaal,


Vandaag weer een verhaal over muziek, deze keer van Arabische bodem. Gezien en gehoord bij de tentoonstelling ‘Diva’s’ in het Tropenmuseum in Amsterdam. Ik kende de namen en de reputatie van zangeressen als Umm Kulthum, Fairuz en Dalida, maar meer ook niet.


Vanaf het begin van de 20e eeuw liftten zangeressen in het Midden-Oosten mee op de eerste feministische golf van Europa. Ze organiseerden zich, publiceerden, lieten van zich horen, lieten hun stem horen. En hoe! Ze betoverden hun publiek met oriëntaalse melodieën en stemtechnieken. Ze lieten zich begeleiden door symfonieorkesten aangevuld met oosterse instrumenten.

De Egyptische Umm Kulthum kreeg in 1975 een staatsbegrafenis omdat ze jong en oud, man en vrouw, alle sociale klassen in een trance wist te brengen, een trance waar ze zelf ook in kwam als ze zong.

De wat jongere Fairuz werd het symbool van de burgeroorlog in Libanon. Ze koos geen kant maar trad niet op in haar verscheurde vaderland zolang er oorlog was. Ze bleef altijd in de harten van haar landgenoten.


De trance heeft een naam, ‘tarab’, ook wel vervoering, grenzend aan religieuze extase. Die ontstaat door herhaling, variatie en creativiteit van de performer. In een hedendaagse film van de Iraanse kunstenaar Shirin Neshat, zie je het publiek in extase gaan, met beelden van de ingetogen zangeres die in zichzelf op lijkt te gaan.

Met mijn verhaal van vorige week over gospel vers in het geheugen, is ‘tarab’ nog een voorbeeld van de impact van de krachtige vibraties die de menselijke stem voort kan brengen.


Laten we ook zelf onze eigen stem eren en ons bewust zijn van de uplifting energy voor onszelf maar ook voor anderen!


De afgelopen weken hebben we de vyahritih mantra’s geleerd, een stemoefening die transcendent werkt, onze variant van ‘tarab’:


Om bhuh

Om bhuvaha

Om suvaha

Om mahaha

Om janaha

Om tapaha

Om satyem


Morgen weer?!

Of, als je ze hebt gemist, sluit aan!


Sai ram,

Miss Mantra







1 weergave0 opmerkingen
daphnepappers

Lieve allemaal,


Wat hebben mantra en gospel met elkaar te maken?

Op het eerste gezicht misschien een vergezochte vergelijking. Maar ik was gisteren bij het gospelkorenfestival in Tivoli in Utrecht: echt, wat een muzikaal feest vol vreugde, devotie en overgave, natuurlijk met de ‘Lord’ in de hoofdrol. Ik kreeg kippenvel bij het ‘amen’ van Dwight Dissels, net zoals ik de kracht van het ‘om’ lichamelijk kan ervaren.


Amen en om, Hallelujah en de Gayatri, beide loven het goddelijke, de kracht zit hem in de trilling, de energie, de herhaling. Je internaliseert de lyrics, alles om het voelen van je eigen vibratie. In de stilte die je erna laat vallen, dringt het spirituele licht door, dat troost biedt, hoop, verbinding met jezelf, de kosmos, het universum, hoe je het ook wil noemen.


Het opzwepende effect, zo kenmerkend voor gospel, is zelfs bij de Vedische mantrabeoefening mogelijk, ook al beperken we ons tot drie toonhoogtes. In je dynamiek kun je zoveel kwijt. We variëren niet alleen in 'hardop', fluisteren en innerlijk reciteren. Tempo en volume zijn ook flexibel in te zetten, op jouw manier. Je kan elke mantra gedragen, opgewekt of glinsterend reciteren, om maar wat te noemen. Of met de stem van Saraswati -wijs-, Durga -krachtig- of Lakshmi -overvloedig-. Op elk moment kan een mantra weer anders voelen. Laat jouw stem klinken! Free yourself!


Een bijzondere vermelding voor de Gospel Experience, het koor waar mijn vriendin Mariëtte deel van uitmaakt: ze zongen een nummer met de titel ‘Thank you’. Die twee woorden alleen waren genoeg om het publiek mee te nemen naar de hemel, wat een virtuositeit in timing, stemmen, en vooral: bezieling. Dank je wel, lieve Mariëtte, sai ram!


Inspirerend om deze traditie mee te nemen op onze eigen mantrareis: vanavond online voor degenen die de Paasdagen in stilte willen afsluiten, en vrijdag live in Heiloo.


Namasté,

Daphne




5 weergaven0 opmerkingen

sahana vavatu ~ vakratunda maha kaya ~ suklam baradharam ~ asatoma sad gamaya ~ tat savi tur ~ purnamadah ~ tryembakam yajamah 

bottom of page