top of page

Lieve allemaal,


In onze mantrapraktijk krijgt er nog wel eens iemand een slapende voet, of twee… mij gebeurt dat ook nog steeds. Daarom wil ik vandaag vier staande en zittende houdingen bespreken, die je goed kan gebruiken en afwisselen tijdens de mantrabeoefening.


Vanaf het eerste chakra naar boven:


Eerste chakra: Muladharastevigheid en eerlijkheid


Tadasana berghouding (staand)

Je plaatst je voeten onder je heupen. Je armen hangen losjes langs je lichaam.

Controleer of je knieën niet op slot staan. Voel dat al je tenen de grond raken, word je bewust van de bal van je voeten, je hielen. Laat de zwaartekracht zijn werk doen. Dan breng je iets meer gewicht in je hielen en laat je aarde-energie opkomen, door je benen, naar je eerste chakra. Dat zet je 'open' om de energie binnen te laten. Op een inademing laat je de energie naar boven stromen, door je chakra’s heen, en op een uitademing helemaal naar boven door je kruin naar buiten, naar het hoogste punt. Voel de strekking die dit teweegbrengt in je hele wervelkolom.

Deze houding brengt stevigheid en stilte, het gevoel dat je wordt gedragen.


Aanzet tot paschimottanasana (zittende vooroverbuiging)

Je gaat zitten met plat naar voren gestrekte benen. Lukt dit niet, leg er dan een kussentje onder. Je hielen strek je van je af voor de energiedoorstroming, net als bij de staande berghouding. Voel dat je zitbotjes allebei de grond raken. Adem een paar keer goed door je eerste chakra en rust daar in. Het is de bedoeling dat je met een rechte rug zit, zodat de energie goed kan doorstromen. Is dit moeilijk, ga dan tegen een muur zitten. Het strekken van benen en rug laat geen ruimte voor compensatie, waardoor de houding confronterend kan zijn. Door de strekking komt er een directe verbinding met het hartcentrum. Als je de houding volledig doet, 'scharnier' je je rug naar voren. De houding werkt door op je gevoel van innerlijke veiligheid.


Tweede chakra: Svadhistanabewustwording van gevoelens en herinneringen


Kleermakerszit (zittende meditatiehouding)

Je gaat zitten, met of zonder kussentje. Je trekt je voeten naar je toe. Voel je zitbotjes goed op de grond. Als je ondersteuning nodig hebt voor je knieën, leg er dan een kussentje onder. Strek je rug goed op of ga tegen een muur zitten als dat comfortabeler zit. Je strekt je rug vanuit het eerste chakra waardoor de energie kan doorstromen naar je bekken, tweede chakra. Adem erdoorheen. Hierdoor ontspannen je bekken en je liezen en zullen je knieën langzaam openen. Je kan ter voorbereiding de vlinder toepassen door je voetzolen tegen elkaar aan te brengen en je benen langzaam op en neer te bewegen. Door de strekking van de rug wordt het tweede met het vierde chakra verbonden, die staan voor creativiteit / seksualiteit en liefde.


Derde chakra: Manipura - overgave


Aanzet tot virasana (zittende heldhouding)

Ga zitten, indien mogelijk met je billen op de grond tussen je voeten. Als dat (nog) niet lukt, ga dan op een kussentje zitten. In beide gevallen maken je zitbotjes en je eerste chakra contact met de grond. Je schenen drukken op de grond dus zorg voor voldoende ondersteuning. Maak het jezelf zo comfortabel mogelijk. Je strekt je rug vanaf de basis, je handen liggen op je knieën. Je ademt in je buik en bekken. Als je de houding volledig doet, breng je je armen langs je oren omhoog. Deze houding brengt rust in het manipura-chakra.


Ik wens jullie ontspanning en energie toe in deze houdingen,


tot vanavond of aanstaande vrijdag,


Namasté,

Miss Mantra




Bron: Transformatieve yoga, Ganga Hoogendoorn en Willemke Stilma, uitgeverij AnkhHermes, 2015, ISBN 9 789020211399, https://www.deslegte.com/transformatieve-yoga-437824/ (momenteel helaas niet verkrijgbaar, wel inkijkexemplaar)




3 weergaven0 opmerkingen
daphnepappers

Lieve allemaal,


Wat een genot is het om met jullie te ZIJN, stil te zijn, te luisteren naar onze stilte, onze stemmen, in onszelf en toch samen.


Afgelopen vrijdagmiddag voelde ik het weer.

Een veld van samen zijn, klinkende stemmen, bewegende, meedeinende lichamen, in vrijheid, zonder iets te hoeven, alleen maar de stroom volgen en in een sluimertoestand terechtkomen, waarin je jezelf kan wiegen, kan rusten. Waarin gedeeld wordt, soms met woorden.


Hoe doen we dat?


Opening

Landen op je kussen, in de zwaartekracht, in je lichaamsbewustzijn, door je bewust te worden van de zeven energiecentra, van je perineum tot boven je hoofd, ben je een verbindingstukje tussen aarde en kosmos, in aanraking met jezelf zijn, voordat je de eerste klank laat opkomen, voel je hem innerlijk. Je hoort je stilte… voelt je welkom… Dan zijn we toe aan drie keer A-U-M, expansief – neerwaarts – resonans, mmmmm …


Klankmeditatie

Je zuivert je keelchakra door alle klinkers van het Sanskriet in een reeks te reciteren. Heel mooi gesymboliseerd door de zestien lotusblaadjes in de tekening van het chakra.

Laat je gaan, meevoeren, welke ruimte voel je bij welke klank? Bij de korte en de lange aa, de expansieve kwaliteit van die klank, bij de resonans van de mmmm, hoe klinkt die bij jou, vandaag? En morgen? Navoelen is minstens even belangrijk als het reciteren, de woorden trillen na in je lijf… een reset, uit de gebruikelijke AAN-stand.


Simple mantras

Zittend, staand / dynamisch – nodig jezelf uit om je beweging te volgen op de mantra’s van één regel, allemaal opgedragen aan een Hindugod: Ganesha, Vishnu, Shiva, Saraswati, Durga, Lakshmi. De ene begin je krachtig, eindig je zacht, de ander traag, en dan weer sneller, de klanken voeren je naar binnen, je eigen trilling, alle stemmen gaan met elkaar op. Elke mantra heeft zijn eigen energie. Wat je aan weerstand tegenkomt, kan wegvloeien op je adem. Overgave aan het moment, transparantie van je lichaamsbeleving, je lijkt op te lossen… tijdens het klinken van de klankschaal hoor je de mantra’s nog na in jezelf, als hij weer stil is, vallen de mantra’s stil in je.


Ontspanning

Liggend op een matje, comfortabel met een kussen onder je knieën, warm met een dekentje over je heen, je voeten vallen een beetje uit elkaar, je handen liggen losjes met de handpalmen omhoog. Overgave aan de grond waarop je ligt, je lichaam zwaar laten worden. De trillingen van de mantra’s ebben weg en je realiseert je dat je goud in handen hebt. Je adem is langzaam en diep, je regenereert jezelf, op eigen kracht. Kon dit moment maar eeuwig duren...


Afsluiting

Bij de drie keer AUM aan het einde merk je op hoe open je stem is in vergelijking met het begin van de beoefening. Het reciteren maakt je communicatie helderder, je gaat minder mee met je gedachten, en je leeft een lichter leven.


Je bent welkom!


Voor de aangekondigde winterworkshop op 11 december in Amsterdam zijn er nog plaatsen. Zie details bij 'Aanbod'.


Namasté 🙏🏻


Wil je meer weten over de goden, kijk dan eens op deze site:


Afbeelding Glastonbury uit:


Sjamaans Spiegel Orakel, Roelien de Lange

3 weergaven0 opmerkingen
daphnepappers

Lieve allemaal,


Ajo ham I am birthless

Nityah ham I am eternal

Sasvato ham I am everlasting

Purano ham I am ancient


Deze kosmische woorden heb ik vorige week zondag geleerd van Gaiea Sanskrit, tijdens een hybride workshop vanuit Londen. In een mooie, hoge ruimte zag ik haar zitten met haar hond, en een groep lucky mantrabeoefenaars. Ik deed mee vanuit huis, net als jullie bij onze mantra-uurtjes.

Fijn en goed dat ik eens ‘aan de andere kant’ zat. Tip: neem een nieuwe mantra op met je dictafoon (app op je smart phone). Je kan op elk moment naluisteren als je hem helemaal wil verinnerlijken. En om je heerlijk te laten terugvoeren naar het moment dat je hem voor het eerst leerde.


De verzen die we reciteerden, komen uit de Upanishads, het laatste deel van de Vedische geschriften. Upanishads ontvouwen de non-duale werkelijkheid van het individu en de wereld.


Het woord upanishad bestaat uit twee voorvoegsels, ‘upa’ en ‘ni’, en het woord ‘sad’.

Upa betekent ‘zeer dichtbij’ en duidt hier op het zelf, ātmā. Het zelf is het meest dichtbij: er kan geen afstand zijn anders dan de ‘afstand’ van onwetendheid.

Ni staat voor ‘stevig gevestigde kennis’.

Upa-ni betekent dus: stevig gevestigde kennis van het zelf.

Sad heeft betekenissen in de zin van ‘vernietigen’ en ‘bereiken’.

Upa-ni, stevig gevestigde kennis van het zelf, vernietigt onwetendheid, inclusief de wortels en de effecten van onwetendheid.

Wat je bereikt door deze kennis is het onbegrensde zelf, brahman, waarvan je alleen gescheiden bent geweest door onwetendheid.

Samengevat betekent het woord upanishad: stevig gevestigde kennis van het zelf samen met haar resultaat, moksha, ultieme bevrijding.


Jullie gaan de komende weken mijn nieuwe inspiratie ervaren: vertragen en hoger of lager reciteren. Voel welke regel van een mantra het meeste met je doet, die bevat eigenlijk alles voor jou op dat moment, en herhaal die.

Je kan ook kernwoorden herhalen. In de genoemde mantra van de workshop herhaalde Gaiea ajo [adzjo], nityah [dentale t], sasvato [shaashvato, ook dentale t] en purano [cerebrale n] kun je in combinatie met ham herhalen en herhalen.

Dit kun je zelf bepalen, helemaal zoals je het zelf wil.


Volgend jaar komen er weer nieuwe workshops van Gaiea aan.

Het lijkt mij mooi om dit eens samen met jullie te doen.

Wordt vervolgd.


Namasté,

Miss Mantra




3 weergaven0 opmerkingen
bottom of page