top of page
daphnepappers

Lieve allemaal,


In deze chaotische wereld is het volgen van je eigen stroom een uitdaging.

Dingen die gebeuren op het persoonlijke vlak, in je eigen gezin of familie of met vrienden, kunnen al zo'n impact hebben dat het volgen van het nieuws echt too much is. De balans tussen hoofd, lichaam en hart kan heel ver weg voelen.


Het mantraprogramma dat ik nu volg bij Russill Paul en het Centrum voor Tantra, heet 'Yoga of Sound Immersion'. Elke maand dompel ik me dus onder in een nieuwe mantrastroming. En elke stroming staat tot nu toe voor één van die delen:


vedisch ~ hoofd, tantrisch ~ lichaam, Bhakti ~ hart


Nu, in de derde maand van mijn studie ben ik aan het hart toegekomen. Terwijl de Vedische praktijk dus nogal veel 'hoofd' is vanwege de strenge regels, en de tantrische juist 'lichamelijk' en zelfs rauw kan zijn, is de Bhaktitraditie lieflijk.


De Vedische mantra’s komen uit de Veda’s, geschriften die een paar duizend jaar geleden zijn overgeleverd door rishis, zieners. Deze zijn te beschouwen als ‘gebeden’ voor het welzijn van alles wat leeft. De beroemdste hiervan is de Gayatri, waarvan we onlangs een indrukwekkende uitbreiding hebben geleerd, met gebaren: een 'prelude', een invocatie van de 'vijahritis' en een afsluiting waarbij de elementen worden verbonden.


Vorige week schreef ik er al over: tantrische mantra’s zijn korte, primaire klanken die Shakti-energie belichamen: ‘bija’s’. Deze worden vergezeld van mudra’s (verzegeling van energie). We voeren ze uit in een reeks om de chakra’s te zuiveren en opnieuw te activeren. Ter voorbereiding op de bijas gaan we de Inner Flute ademhaling doen, waarbij je in- en uitademt door je mond. Dit zorgt voor bewustzijn op je chakras en een activering van de shakti-energie.


Dan dus de Bhakti: historisch gezien kun je deze traditie beschouwen als een democratisering van elitaire Sanskriet mantra's en andere spirituele teksten. Die werden op muziek gezet, in regionale talen vertaald en daarmee toegankelijk, overal en voor iedereen. In het Westen staat deze vorm van devotie bekend als 'kirtan', letterlijk het zingen van de heilige namen van God. Hoe je de mantra's ook uit, zingend, reciterend of sprekend, het gaat vooral om de intentie vanuit het 'hart', die je met zachtheid in je stem kan uitdrukken. Deze beoefening kun je zien als een uiting van het hart. Russill: 'We learn to cultivate the state of bhava, "devotional mind".


Hier zijn ze alledrie in een uitgebalanceerde volgorde die geschikt is voor een dagelijkse praktijk:

Je begint je dag met een of twee vedische mantra's als een intentie voor inspiratie, het aangaan van moeilijke dingen, licht of een gevoel van overvloed.

Na lunchtijd kun je extra energie opdoen met een serie tantrische mantra's zodat je de middag goed doorkomt. Als je de technologie begrijpt, kun je een persoonlijke selectie maken naargelang jouw behoefte op dat moment.

De avond leent zich goed voor de zachtere Bhakti practice, om de dag af te sluiten.


Morgenavond online en in de workshop van aanstaande vrijdag in Amsterdam komen de verschillende stromingen aan bod. Kom je ook?


Sai Ram!


Miss Mantra


Uiting van Extinction Rebellion gezien in Eindhoven bij de

Dutch Design Week: hoofd, lichaam en / of hart?

20 weergaven0 opmerkingen

Lieve allemaal,


Mantra is een verzamelbegrip: er zijn verschillende methodes om via geluidstrilling speciale staten van bewustzijn teweeg te brengen. 'Mantraya' betekent dan ook 'reizen', je laten vervoeren naar je essentie, zou ik zeggen.


Elke van de 52 letters van het Sanskriet alfabet draagt een eigen elementaire kwaliteit in zich, met de potentie zijn bijbehorende kracht vrij te maken. Deze kracht kun je misschien wel het duidelijkst ervaren als je de bija mantra’s reciteert, van het eerste tot en met het zevende chakra en weer terug.


Bija betekent ‘zaad’, en je kan de mantra inderdaad zien als een zaadje dat je plant en dat gaat groeien, als je het goed verzorgt. Wat er gaat groeien, is contact met het Goddelijk Bewustzijn, jouw bewustzijn. Door een bija uit te spreken, maak je contact met je chakra’s, de 'wielen' waardoor jouw levenenergie stroomt.


Een bija bestaat uit drie 'simpele' klanken: een medeklinker, de ‘a’ en de ‘m’.

Elk chakra heeft zijn eigen medeklinker, zoals de ‘l’ bij muladhara hoort en de ‘v’ bij swadisthana.

Elke medeklinker heeft een specifieke uitspraak die de shakti-energie oproept.

De ‘a’ is er puur en alleen om ‘leven te geven’ aan de medeklinker die anders niet uit te spreken valt. De ‘m’ is de resonantie, die kun je dus ook wat langer aanhouden en laten volgen door een ademtocht.

Van beneden naar boven, van het grofstoffelijke naar het fijnstoffelijke en uiteindelijk causale niveau wordt de klank steeds ijler, tot de klank van stilte overblijft in sahasrara, het zevende chakra.


Deze oefening hebben we al vaak gedaan, met concentratie op het chakra, met bijbehorende kleur, element, zintuig en affirmatie. Elke keer, bij elke herhaling, stel je je open om de trilling te geleiden in je wervelkolom, om de shakti-energie te laten stromen. Je kan langzamerhand gaan voelen dat je de chakra’s op deze manier ‘aanzet’, activeert, zuivert, reset, afhankelijk van wat er nodig is in jou op het moment van beoefening. Welke chakra’s zijn in disbalans of vragen aandacht?


Deze vorm van mantrabeoefening is afkomstig uit de tantrische stroming. Die ontstond ooit als undergroundbeweging tegen de intellectuele vedische stroming, waar geen plek was voor mensen uit de lagere kasten. De tantrika’s herstelden het mysterie van het lichaam in ere. Het opwekken van de shakti heeft een effect op lichaam en geest: als in morse pulseert het lichaam, en alles in het lichaam, zoals ook alles in het universum.


Er komt een sensuele ervaring op gang, door die ene letterklank waarin zoveel potentie zit.

Afhankelijk van je stemming of wat er nodig is, komen de bijas krachtig, vrolijk, zacht, lieflijk, klaaglijk, treurig, of woest grommend uit je mond. Dat is dan ook het grote verschil met de vedische mantra’s, die de verbinding leggen met de kosmische dimensie en daarmee veel serener zijn.


Een nieuw element dat ik vanavond in ons online uurtje wil introduceren, zijn mudras. Dit zijn handgebaren die de energie die vrijkomt, verzegelen. Per chakra kun je je handen laten meebewegen, als in een flow. Het lichaam doet actief mee, een manier om meer uit het hoofd te komen, en in je instrument, je lijf. Eens kijken wat die combinatie teweeg gaat brengen…


En omdat ik zoveel leer deze periode, heb ik voor volgende week nog een verrassing in petto: als voorbereiding op de bijareeks wil ik een tantrische ademhaling met jullie delen, de

Inner flute. Deze heb ik pas geleerd tijdens de tantraweek, en hij lijkt mij geweldig in combinatie met de bija’s, omdat je het shakti-kanaal open ademt.


Genoeg inspiratie voor de komende periode!


Sai Ram!


Miss Mantra


Bronnen:

De Yoga-Sutra's van Patanjali en Yoga of Sound Immersion - Russill Paul & Centrum voor Tantra


De anatomie van de chakra's en bijbehorende bija's

25 weergaven0 opmerkingen

Lieve allemaal,


Wat een rijkdom is mijn leven!


Vroeger zei ik op 1 januari vaak bemoedigend tegen mezelf: dit wordt mijn jaar! Maar hoe vaak kwam dat niet uit en werd het weer een ploeterjaar: qua werk, geld, liefde, mentaal, emotioneel, fysiek. Energetisch kwam toen nog nauwelijks aan bod …. Allengs liet ik de positieve bezwering maar achterwege. Daar moet ik aan denken nu ik hier zit te schrijven met mijn mantra-, yoga en tantrastudieschriftjes en -boeken om me heen.


Leren was voor mij altijd zozeer een mentale bezigheid dat ik me aan het begin van mijn yogapad voornam om geen boeken te gaan lezen. Ik wilde juist leren om te ERVAREN, met en door mijn lichaam. Dat is met de mantra’s niet anders. Gelukkig benadrukt mijn leraar Russill Paul keer op keer dat de betekenis van de Vedische mantra’s ondergeschikt is aan de beleving, hoewel hij als academicus héél graag vertelt over de historische achtergronden. En bij de tantraweek in Havelte stond ook het voelen en beleven voorop. Ik denk nu aan de oefeningen met tegelijk aanspannen en ontspannen van delen van het lichaam.


Wat een verschil als ik zo terugkijk. Ik lijk wel een kopie van de geschiedenis: van de Verlichting naar de Romantiek, van het verheerlijken van de Rede terug naar het weer laten spreken van het lichaam. Met dien verstande dat ik het lichaam nu kan zien voor wat het is: (slechts) een instrument om in het hier en nu te komen en te ZIJN. En nog wat verschillen, haha.


Je kan je lichaam gebruiken om je terug te trekken uit je zintuigen door middel van pratyahara, om je weer het lichtwezen te voelen dat je bent. Of je past de Inner Flute toe, een tantrische ademhalingsoefening om je juist helemaal ‘een diertje te voelen’, een voor mij behulpzame aanwijzing vorige week. De kundalini liet me alle hoeken van de zaal zien!


In beide gevallen is de beweging: uit het hoofd. Ons hoofd is een toevluchtsoord om maar niet te hoeven voelen. Als je in meditatie afdwaalt, is dat eigenlijk een truc van je mind om maar niet naar binnen te hoeven gaan. In de woorden van Ganga: ‘Dan krijg je dingen te zien die je niet wil zien, je trauma wordt zichtbaar. Dus je krijgt gedachten, je valt in slaap, wil weglopen of koppelt er een ander aan.’ Kijk dan altijd vriendelijk en met mededogen naar jezelf en leid jezelf zonder oordeel weer terug naar je stilte. Want in je diepste stilte wordt je vrede voelbaar, hoe dan ook. En in die kalmte kun je ervaren dat je wakker wordt uit je droom.


Dat wakker worden kan zo geleidelijk gaan dat je je op een dag verbaast over jezelf. Dan vraag je je af waar de lading is die je vergezelde en die je in zwaarmoedigheid slingerde, waar het dan weer moeilijk uitkomen was. Wakker worden kan trouwens ook volgen op een crisis, dat heb ik ook ooit ervaren.


En ja, je valt regelmatig terug in je ‘slaap’. Maar toch, je WEET ergens ook steeds helderder. Dat je wel op een diepere laag was gekomen dan de vorige keer. In al je moedeloosheid: doe een ademhalingsoefening of een asana, reciteer een mantra, oftewel: reguleer je energie.


En nu, nu zit ik toch weer met mijn hoofd in de boeken. En ik vind het heerlijk! Want ja, we hebben ook niet voor niets een hoofd. Lichaam en geest zijn verbonden, werken samen. Daarvoor zijn we als mens op aarde gekomen, om te leven volgens ons zielsplan, in een lichaam dat kan denken.


Kom je vrijdag het weekend in glijden met de mantra’s? Denk je eraan dat je je hele lichaam, inclusief je hoofd meeneemt?


Sai Ram!


Miss Mantra


'Het denken is de oorzaak en de oplossing van angst en conflict'

18 weergaven0 opmerkingen
bottom of page