top of page
daphnepappers

Lieve allemaal,


De afgelopen twee weken stonden mijn mails al in het teken van de gedenkwaardige retraite met Russill Paul en het Centrum voor Tantra. Hier komt deel drie:


Nog maar net bekomen van Shiva en Saraswati gingen we ons alweer verhouden tot een derde energie. Als laatste element in de heilige drie-eenheid (in het kosmische universum en dus ook in ons) werd op de voorlaatste dag de olifantgod Ganesa toegevoegd.


Alle drie stonden ze daar, in ons midden. Tussen Shiva en Saraswati kwam ook nog een yab yum beeldje te staan: Shiva met Shakti op schoot. Normaalgesproken zou dat weerstand in mij oproepen maar deze keer, in deze setting, kon ik ernaar kijken zonder ongemak te voelen.


Inmiddels had ik ervaren: het samen beleven van een puja brengt wederkerigheid teweeg. Degenen die aan de kant blijven, kijken toe hoe anderen naar het beeld toe bewegen. Er hangt een volle, rijke, gevulde sfeer, ‘zwanger’ van potentieel om de energetische dimensie te betreden.


Ganesa is in de Hindu-mythologie het kind van Shiva en Shakti. Hij staat voor de ultieme werkelijkheid, is de brenger van wijsheid en begeleidt je bij het aangaan van (fysieke, emotionele, energetische) blokkades. Met zijn slurf kan Ganesa je met zachte kracht brengen op pijnlijke plekken in jezelf, of vernietigen wat je nog in de weg staat om tot verbinding met je kern te komen. Ik heb dan een mooi beeld voor ogen: dat ik op zijn slurf zit, die mij in veiligheid naar die donkere plekken brengt.


Sinds het begin van mijn mantra-avontuur is Ganesa al aanwezig. De simple mantra ‘om ganesaya namaha’, de toegankelijke ‘vakratunda’ en de superkrachtige ‘ganana antwa’ waar in India de tempeldiensten en puja’s mee beginnen: allemaal roepen ze de olifantenkracht op die we nodig hebben bij het in de ogen zien van onze hindernissen. De geaspireerde klanken in deze mantra’s dienen om eventueel vastzittende emoties ‘op te hoesten’.


Ter voorbereiding op de puja ging Russill uitgebreid in op de drie granthi’s: dat zijn energetische ‘knopen’ tussen de chakra’s, die beetje bij beetje los kunnen worden gemaakt door middel van mantra's. Het doel: het laten doorstromen van energie, van aarde tot kosmos, door ons heen, waardoor we ons bevrijden van onze triggers. Die knopen voorkomen een overload aan Shakti energie. Daarbij horen drie mantra’s, die worden gezien als een lichaam:


1e granthi 2e 3e

Het hoofd: om om om

Het zaadje: gam glaum maha

De romp: ganesaya ganapataye ganadhipataye

De voeten: namaha namaha namaha namaha


Iedereen die wilde, kreeg een oranje kurkumastip tussen de ogen, bij het derde oog. Cashewnoten werden geofferd en wierook, allemaal onder het reciteren van de granthi-mantra’s….


Op een gegeven moment kregen we de gelegenheid om een vraag, wens of moeilijkheid op te schrijven en in een ‘tanbula’ te deponeren. Het verwoorden van mijn wens ging gepaard met diepe emotie, veroorzaakt door alleen al de mogelijkheid dat die verwezenlijkt zou kunnen worden. En het reciteren ging onverminderd door.


Een ander mooi symbool is de kokosnoot die stuk wordt geslagen: het breken van de harde buitenschil staat voor de moeite die je moet doen om tot je zachte kern door te dringen.

Het Ganesabeeld zelf werd overgoten met een dikke vloeistof van kurkuma en water. De oranje kleur staat voor vuur dat alle wereldlijke wensen verbrandt, en als voedingsstof is het geneeskrachtig. Aansluitend mochten we elkaars gezichten ermee insmeren, een tribe-achtige handeling.


Op de laatste dag hebben we de papiertjes met onze diepste wensen – willekeurig – aan het vuur toevertrouwd bij de allerlaatste puja, voor Durga, de godin van de transformatie … Willekeurig, dus je wist niet wiens vraag je in het vuur gooide. Een mooie manier om de gezamenlijkheid te benadrukken van de bereidwilligheid om te helen. Om shakti, maha shakti, para shakti!


En nu maar afwachten en open staan voor aanwijzingen .....


Na de retraite ben ik in contact gebleven met een paar mensen die ik heb ontmoet. We willen ons samen verder ontwikkelen en onze individuele bagage bij elkaar brengen. Binnenkort gaan we de cross-overs verkennen. Wordt vervolgd!


Graag wil ik de granthi-mantra’s ook met jullie gaan doen. We kunnen er na de zomervakantie een speciale workshop aan wijden. Heb je interesse? Laat het me dan weten.


Deze week kun je nog op de volgende momenten aansluiten: morgen op de Adelbertusakker, woensdag online en vrijdag live bij Willibrordus. Ik ben benieuwd welke energie zich aandient: de stille Siva, de vloeiende Saraswati, de stampende Ganesa of de vurige Durga!


Sai Ram!

Miss Mantra



Wil je meer weten over de opbouw van een puja? Lees verder op:



Ganesa na afloop van de puja: toegezongen, overgoten met kurkuma,

bloemblaadjes en cashewnoten


13 weergaven0 opmerkingen
daphnepappers

Lieve allemaal,


Mijn retraite van vorige week trilt nog volop na!


Het thema was Shiva en Shakti energie, mannelijk en vrouwelijk. Zoals ik het heb beleefd: het herenigen van die twee, elkaar aanvullende, energieën in mij. Dit thema is zo universeel en tijdloos dat het anno 2023 en ook hier in ons kikkerlandje, mensen raakt.


Puja’s – rituelen of ceremonies uit de Hindutraditie – maken de weg vrij naar een mysterie rond een godheid die staat voor een bepaalde energie. Die kun je in jezelf vrijmaken. In zestien stappen werk je toe naar de kern van het mysterie. Je begint met het wijden van water, wierook, voedsel, bloemen. Daarna worden deze aan het beeld van Shiva, Saraswati of Ganesa geofferd. Eeuwenoude mantra’s begeleiden deze handelingen.


In de eerste puja stond Shiva centraal: de eeuwige, onveranderlijke energie, puur bewustzijn, ruimte, leegte, aanwezigheid, non-dualisme. Vanaf de ochtendmeditatie zongen we deze Root Mantra:


Om nama sivaya

Parame swaraya

Sada sivaya

Om hum svaha


Russill betrok ons als deelnemers zoveel mogelijk bij het hele proces. Met call & respons hoef je als deelnemer niet mee te lezen en kun je je laten leiden. Zo krijg je de kans om erin te verdwijnen, je eraan over te geven.

Een eerste keer kan zo’n ritueel theatraal overkomen en vreemd lijken omdat het uit het oude India komt, en wij in Nederland zijn, in het hier en nu. Je bent dan vooral een toeschouwer. Vijf jaar geleden bij mijn eerste kennismaking met Russill en deze praktijk, ervaarde ik de puja’s zo. Ik deed wel mijn best om erin te zakken maar dat lukte slechts ten dele.


Nu was het anders … ik vond openingen in mijn geest en lichaam die zich aangetrokken voelden tot het Shivabeeld, een touch stone in de vorm van een Shiva Lingam, die een heilige eenheid verbeeldt, tussen mannelijke en vrouwelijke energie: een fallus die in een opening verdwijnt, tja, dat beeld heb je dan te pakken, of heeft jou te pakken. Maar door de hoge mate van abstractie keek en voelde ik verder. Ik kwam in een verzoenende staat van zijn, merkte ik, terwijl ik op het beeld focuste tijdens de mantra’s. Je kon het beeld benaderen, je mocht het aanraken: als je het gewijde water en de as, zuiverende elementen, op je huid aanbracht, werd je meer één met de energie. Dat voelde heel intens. Onbeschrijflijk eigenlijk wat er door me heen ging. Ik voelde dat ik zelf onderdeel van het mysterie ben!


De volgende puja, de dag erna, speelde zich af rond de godin Saraswati. Zij staat voor de Shakti-energie die volgens de mythologie is ontstaan uit de Shiva-energie. Saraswati staat voor wijsheid, kennis (uit boeken en ervaring) en harmonie (muziek en kunsten). We hebben de Saraswati-mantra al vaak gereciteerd maar nooit had ik haar op deze manier aangeroepen:


Om namo Bhavagaté

Sri rajarajeswari

Maha devi maha sakti

Sri Lalita, Tripurasondari

Aim hrim srim aim klim sauh


De laatste regel is een serie bija mantra’s, waarover ik vorige week schreef: pure ‘energiebommetjes’ die blokkades kunnen triggeren. Het zingt nog steeds door me heen, deze regels… ik hoop ze nooit kwijt te raken…


Na mijn diepe ervaring met Shiva was ik heel benieuwd hoe het me met Shakti zou vergaan. Deze energie voelde meer als een flow, ook door de suci mudra die erbij hoort. Daarvoor steek je je wijsvingers uit en raken je duimen en middelvingers elkaar. Je begint op de hoogte van je tweede chakra en kan je handen dan laten ‘vlinderen’ door de ruimte. Shakti is dan ook de altijd bewegende energie, in vergelijking met de stille eeuwigheid van Shiva.

De ‘confrontatie’ was minder heftig maar ik kwam ook nu in verbinding met de energie. Die voelde als ruimte en zachtheid in mijn bekken, open als nooit tevoren, met een ruim klinkende stilte in mij.


Ik had vantevoren verwacht dat mijn relatie met de vrouwelijke energie minder voelbaar zou zijn, omdat ik me in mijn leven lang meer man dan vrouw heb gevoeld. Ik ben heel blij dat ik de openheid had om de beleving over me heen te laten komen zonder me vast te pinnen op de verwachting.


Er is nog veel meer te delen over deze week dus: volgende week nog meer!


Morgen tref ik jullie graag op de Adelbertusakker en woensdag zit ik om 20u online klaar!


Liefs van Miss Mantra


Saraswati na afloop van de puja: gebaden, gekleed,

versierd met sieraden en bloemen, gevoed met zoetigheden

11 weergaven0 opmerkingen

Lieve allemaal,


Ik schrijf jullie vanuit Havelte, op de laatste dag van mijn langverwachte mantraverdiepingsdagen met Russill Paul.


Deze retraite wordt georganiseerd door het Centrum voor Tantra in Amsterdam. Dit centrum bestaat al bijna dertig jaar en beweegt zich in de Kaulatraditie van tantra. Paul komt uit de school van de Sri Vidya. Allemaal termen, maar het komt erop neer dat ze elkaar gevonden hebben en al zes jaar van elkaar leren. Die leringen komen samen in deze vijf dagen. Op de tantrische stromen reciteren we, zingen we, mediteren we, en delen we ervaringen.


Buiten zingen de vogels, schijnt de zon om het hardst en het langst. Met de deuren wijd open en de vrijheid om te gaan, zitten, liggen, staan of dansen waar we willen, verkennen wij onze stemmen, in de hoogte, diepte, breedte. Ze vibreren door ons fysieke lichaam heen. De chakra’s worden een voor een aangesproken, aangeraakt, in balans gebracht. Zo kom je meer en dieper in de verbinding met je energielichaam. Tot je je het lichtwezen voelt waarmee je helemaal samenvalt.


We leren verschillende series ‘bija’ of ‘zaad’ mantra’s, die aan elk chakra verbonden zijn, en/of aan een Hindugod of -godin, lees: kwaliteit in jezelf. Deze zaadjes kun je ‘omsluiten’ door ‘om’ en een afsluiting, naargelang welk chakra je aandacht vraagt en wil geven: ‘namaha, ‘swaha’, ‘ksouh’, ‘phat’. De uitspraak van de laatste twee vraagt echt oefening.

De series samen zijn als een verfijnd mathematisch stelsel van ingrediënten waarmee je je energie kan optillen, een offer kan brengen, je jezelf op een donker moment kan beschermen of ze geven je richting als je in het duister tast.

Zo kan ‘om lum namaha’ een manier zijn om je eerste chakra in balans te brengen en je diepste veiligheidsgevoel te eren. Met ‘om aim swaha’ kun je een offer brengen aan je Saraswati-energie die is verbonden met het tweede chakra. Als je bescherming nodig hebt voor je hart, kun je werken met ‘om klim phat’.

De bija’s werken nog sterker in combinatie met mudra’s: verzegeling van energie door handgebaren.


Wat een rijkdom aan mogelijkheden voor ons om mee te werken!


Volgende week meer over de traditionele ceremonies die we hebben gedaan om het mysterie van Shiva -het mannelijke- en Shakti -het vrouwelijke- in jezelf te onderzoeken.


En, leuk om te delen: Russill heeft me persoonlijk aangemoedigd om me als Miss Mantra te manifesteren, dus here we go!


Sai Ram!


Alles staat in gereedheid voor de Shiva-puja, waarover volgende week meer!


17 weergaven0 opmerkingen
bottom of page